Äntligen!

Som en del av mitt projekt Folkmusikens Beyoncé så har jag lovat att mitt arbete ska gå att följa via en blogg. Men det är svårt att prioritera att dra igång en blogg när dagarna fylls av andra mer panikartade att-göra-punkter. Men när man ändå inte kan sova klockan tre på natten på grund av familjetrång säng, mystiska rymdljud och tankar som snurrar nonstop så är det väl perfekt att dra igång sin bloggkarriär!

Jag kan återberätta lite vad jag hållit på med hittills. Dels har jag sedan mer än ett år tillbaks grunnat på idén, funderat, formulerat och sökt massa olika stipendier och bidrag, och faktiskt beviljats några! Region Skåne, Malmö Stad samt Konstnärsnämnden är hittills mina välgörare, som möjliggör mitt arbete, och gör att det känns ändå lite meningsfullt att kliva upp mitt i natten o sätta sig framför datorn.

Jag har också försökt fått till olika samarbeten kring lokaler, residens, gästspel, det har gått lite trögare. Jag vet att Shake it Collaborations (Tove Sahlin) kommer gå in och göra nån slags viktig insats i projektet. Jag vet att jag ska ha några dagars arbete på Garaget i Hammenhög (Österlen, Skåne). Jag vet också att jag är erbjuden en veckas residens i Haag, Nederländerna, om jag bara löser logistiken. Men i övrigt vet jag inte mycket. Jag söker med ljus och lykta efter platser att hänga på. Jag vill inte bara sitta på mitt minimala kontor och sjunga så det skallrar i grannarnas glasvaser. Jag vill gärna komma ut och hänga lite på olika ställen i framförallt Skåneland. Sitta några dagar i nån småkylig bygdegård/Folkets hus/aula nånstans och veva omkring, bjuda på kaffe om nån nyfiken ortsbo knackar på, visa vad jag håller på med. Så har ni tips om vart jag bör åka och hälsa på, hojta gärna!

Och sedan en månad tillbaks har jag äntligen börjat sätta ljud på mina visioner, göra musik! Jag hade ett första smakprovs-gig som förband till eminenta Sara Parkmans skog på Inkonst, Malmö 2/3. Så då var det ju bara att börja jobba. Projektet handlar alltså om att tolka Beyoncés artisteri utifrån ett folkmusikaliskt perspektiv. Och eftersom jag tycker att hon bara gör mer och mer intressanta grejer så börjar jag från nutid och arbetar mig bakåt i tiden. Min startpunkt blev därför att analysera hennes videoalbum Lemonade. Så jag har helt enkelt suttit och kollat, lyssnat, registrerat, tolkat, formulerat allt som jag uppfattar kring musiken, tematiken, framförandet, uttryck, energi. Sedan har jag försökt plocka ut teman utifrån vilka jag sedan letar låtar, traditionellt folkmusikmaterial. Min enkla sammanfattning av Lemonade handlar mycket om svek, otrohet, otillräcklighet, ilska, hämnd, stolthet, pay-back, försoning, att vända skit till nåt bra. ”I had my ups and downs, but I always find the inner strength to pull myself up. I was served lemons, but I made lemonade.”

Skärmbild (12)
Såhär ser det ut när jag har suttit och analyserat Beyoncés Lemonade. Kolla och lyssna samtidigt som jag antecknar hur jag tolkar texten, musiken, rösten, dansen, kostymen, uttrycket osv.

Så utifrån de tolkningar jag har gjort av Lemonade så har jag letat fram traditionella folklåtar och arrangerat upp dem i min folkmusik-electronika-värld och gjort några första utkast på låtar som jag tycker korrelerar med min Beyoncé-vision som den ser ut just nu. Ju mer jag tränger in i projektet desto fler perspektiv kommer jag hitta som bör få plats i den slutliga showen. Så jag förutsätter att allt det jag testar ut nu inte kommer få plats i själva föreställningen (med premiär i augusti troligtvis). Det är en undersökande process helt enkelt.

Det finns fler saker att berätta men klockan har nu passerat fem, man kan ana en svag ljusning i horisonten, bäst jag går och lägger mig innan familjen vaknar. Jag känner mig ganska nöjd för nu, tror att hjärnan kan vila några timmar igen.

Shit nu lärde jag mig själv att göra en gif också. Livet alltså. Bjuder på så många överraskningar. Sorry jag älskar gif:s men de är ju fruktansvärda i att de bara håller på och håller på, men jag blev ändå så glad. Ni får scrolla upp så ni slipper se. Gonatt.

output_6htq2q

3 thoughts on “Äntligen!

Add yours

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑