Måndag

Herreguuuud vilken trött måndag, en riktig zombiedag har det varit. Helt slut efter två oerhört trevliga och sena kvällar på Folk- & Världsmusikgalan i Helsingborg. Träffade massa folk, gamla godingar och nya. Insåg att jag har nog inte varit på nåt sånt där folkmusik-event utan att själv jobba på minst fem år, alltid är det nåt, antingen uppträda, ha kurs eller va konferencier. Det var skönt att bara glida omkring och prata och inte behöva ha koll på klocka eller programpunkter eller nåt. Fast jag jobbade ju i och för sig ena kvällen, då visade jag ju återigen några musikutdrag från Folkmusikens Beyoncé. Det var trevligt att få sjunga och snacka lite om mitt hjärteprojekt för andra folkmusikarbetare. Så att de verkligen har koll på att det här fina kommer hända.

Eftersom jag jobbade så hårt med Beyoncé förra veckan så får hon vila lite nu några dagar medans jag fokuserar på andra projekt som ligger i pipelinen. Men tänkte berätta lite om hur det kan se ut, andra dagar när jag jobbar:

Jag tolkar alltså Beyoncés låtar och försöker hitta folkmusik som säger lite samma sak. Det kräver en hel del efterforskning när man vill ha låtar med rätt budskap och attityd. Som folkmusiker så finns det mycket att ösa ur vad gäller uppteckningar och inspelningar från traditionsbärare. (En traditionsbärare är en person som varit del av den här muntliga kulturen som folkmusik är, alltså man lär sig en låt av nån, man sjunger/spelar och gör den till sin, och sen kanske man ger låten vidare.) Under den nationalromantiska eran från 1800-talet och framåt så blev det väldigt viktigt med nationssymboler, och där kunde musik funka bra. Folkmusik, riktigt urgammal ursprunglig supersvensk musik skulle det vara. Inte helt charmig rörelse den här nationalromantiken, men det gjorde iallafall att det blev himla poppis att hälsa på hos folk som spelade och sjöng för att teckna ner deras musikaliska skatter. Så det finns faktiskt en himla massa mer eller mindre läsbara notblad bevarade, med låtar lite varstans ifrån. Vissa av noterna har sedan givits ut i olika notsamlingar. Andra ligger och samlar damm på något musikarkiv.

Så på självaste internationella kvinnodagen begav jag mig på utflykt till Växjö och Smålands Musikarkiv. Där jobbar nämligen de ytterst trevliga och kompetenta folkmusikarkivstjärnorna Mathias Boström, Ulrika Gunnarsson och Magnus Gustafsson. I två dagar fick jag sitta där och bläddra och lyssna och kolla på många hundratals notskrifter och inspelningar.Jag fick tips på massa bra böcker, låtar, kompendier och inspelningar. Riktigt lyxig service, rekommenderar det varmt. Jag fotade av uppåt en 200 låtar så jag har inte hunnit gå igenom alla så noga än, men Magnus rotade fram en visa som jag fastnade för lite extra, så kände mig tvungen att göra ett snabbt arr och ha med den när jag lirade mitt nya smakprovs-gig på förfesten inför Folkgalan. Och nu tänkte jag att jag skulle lägga upp en liten film på det här men inser att min kamerariggning lämnade lite att önska där på Folkgalan, den panikartade tiosekundersriggen resulterade i att jag ställde kameran på ett litet bord, precis i maghöjd på publiken, dvs man ser inte så mycket alls men man hör nån som sjunger nånstans. Nu vägrar filmen dessutom att läggas ut på internetet. Jaja, jag får väl uppdatera det här inlägget när tekniken vill samarbeta. En skön måndagkväll önskar jag eder.

UPPDATERING: Nu med filmklipp! Dålig sikt men fint ljud. Håll till godo.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

