Vart ska vi va?

I andra delar av landet (Hälsingland, där vi spenderade påsklovet) är det snökaos, i Malmö är det strålande sol. Här fixas och trixas det, jobbas och fejas med den här himla Beyoncé. Sitter i mjukisdräkt sponsrad av diverse teatrar jag har jobbat på. Dricker tjusigt te ur min arbetarmugg. Det är bra att ha en arbetarmugg för att man själv ska förstå skillnaden mellan arbete och fritid, kan behövas när man har sitt hem som sin arbetsplats. I bakgrunden syns paketerade instrument som trakterades i helgen när jag och sambon hade vårt första Kirsebergsgig sen vi flyttade hit.

DSC_1085-01

Jag har haft välförtjänt påskledigt och nästan inte jobbat alls. Var på ett möte på Folkteatern i Gävle och presenterade lite kring Folkmusikens Beyoncé. Och provade några kostymdelar som min syster kostymören har börjat dona med. Det var mina enda två arbetsinsatser förra veckan. Men nu är det full fart framåt. Idag ska jag gå på möte om en lokal där kanske man kan ha premiär. Igår ringde jag och mailade som en galning, skickade en ansökan, formulerade snygga ord, uppdaterade hemsidan, skrev listor och bockade av osv. Det som är härligt och jobbigt med ett sånt här soloprojekt är att man bestämmer allt själv, men det innebär ju också att man måste utföra allt själv. Eller det mesta, några arbetsområden har jag ju gett bort: regi, koreografi, kostym, scen och ljus. Men allt annat är ju mitt. Att göra musiken är förstås mitt ansvar, vilket ju är kärnan, men det är en försvinnande liten del av jobbet egentligen. Den mesta tiden går ju åt till att ringa och maila och gå på möten, formulera, visualisera, leta ställen, möjligheter till samarbeten, göra reklam, sälja sin själ. Administrationsträsket. Tur att man är ett ”administrativt geni” enligt en tidigare chef.

Lokal lokal lokal är den hårdaste nöten att knäcka, och den mest akuta för att kunna reda ut budgeten och spika alla datum osv. Det är ett litet behändigt crew jag skaffat mig, men man måste ändå se till att ha alla i båten. Har verkligen försökt reda ut lokalfrågan i några veckor nu men sådär lite vid sidan av andra projekt så då går det inte så fort. Men nu när jag är tillbaks som heltids-Beyoncé så är det bara att kötta. Ringa alla! Men ingen svarar. Maila alla! Men ingen svarar. Eller några svarar och då blir man väldigt glad, även om de säger näe det går inte. Ett svar är ändå ett svar och gör att man kan gå vidare. Och idag får jag alltså gå och kolla på en lokal och kanske är det alldeles perfekt och det vore ju underbart. Nu måste jag skicka lite inspiration till mina medarbetare så de fattar vad jag håller på med. Over and out.

Första kostymprov skedde under påsken. Skisser av Ida Björs.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

