Återblick

Återberättande från processen: Jag var ju uppe i Stockholm och jobbade med mina produktionskompisar för två veckor sedan. Det var väldigt fina arbetsdagar på Skeppsholmsstudion med utsikt över Mälaren och båtar och grönska. Tove hjälpte mig att iscensätta sex låtar: koreografera, gestalta, sätta i sammanhang. Ida hade förverkligat de första kostymidéerna. Josefin spånade idéer kring hur man skapar rum och atmosfär med hjälp av ljus. Ett himla fint crew jag har lyckats knyta till mig, känns jättekul att vi äntligen lyckades vara på samma ställe och komma igång lite mer handgripligt.

Vi inledde veckan med kollationering och pratade om projektet, processen, planering, idéer, visade skisser och la upp en plan för veckan. Sedan jobbade jag och Tove i studion hela dagarna, Ida och Josefin dök in då och då med sina grejer. Torsdagen var vår sista arbetsdag. En ganska maxad dag med både teveinspelning och offentlig visning. SVT:s kulturmagasin Sverige! var nyfiken på vårt arbete och kom och hängde med oss nästan hela dagen, filmade genomdrag, repetition och intervjuer. Och sedan avslutade vi torsdagkvällen med en offentlig work-in-progress-visning för att testa materialet på sprillans ny levande publik. Allt var roligt, men väldigt intensivt.

Tevereportaget sänds i denna veckas Sverige! Visas på SVT1 lördag 3 juni kl 19:00, säsong 14, avsnitt 21. Och så kan man ju se det på SVTplay, 19 minuter in i programmet: https://www.svtplay.se/video/13853572/sverige/sverige-sasong-14-avsnitt-21?start=auto Just nu är jag lite spänd på hur det kommer uppfattas, förhoppningsvis blir det ett kul inslag där tittaren blir nyfiken på vårt arbete, men man kan ju lika gärna framstå som en konstig/fånig/töntig/galen person som håller på med nåt helt ointressant. Lite läskigt är det allt.

Publikmötet var väldigt fint. Jag hann inte bli så nervös eftersom teven var där och filmade hela dan, så själva visningen blev bara en härlig urladdning där jag tror jag lyckades göra ungefär allt som jag ville. Publiken kändes med i det jag gjorde och jag fick flera uppskattande och intressanta kommentarer efteråt. Det var en halvtimmes program, det här kapitlet fokuserade huvudsakligen på kärlekskrångel: längtan, tvivel, svek, ilska, sorg, uppgivenhet, hämnd, även en liten moderskapsreflektion dök upp. Men moderskapet ska jag jobba vidare med, och så även rötter/arv. Det trodde jag nog att jag skulle hinna jobba vidare med de här efterföljande veckorna men som vanligt dyker det upp massa annat, jobbade med två barnproduktioner förra veckan och den här veckan har jag varit uppslukad av ett projekt som handlar om kärlek. Men nästa vecka, då ska jag jobba som en tok med bara det här. Hoppas jag.

Attach15204_20170518_225732

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

