Vaddå Folkmusikens Beyoncé?

Biljetterna är släppta inför urpremiären av Folkmusikens Beyoncé 18-20 augusti på Bastionen i Malmö. Boka genast: www.kulturcentralen.nu/evenemang/folkmusikens-beyonce

Folkmusikens Beyoncé är Brita Björs stora satsning under 2017. Ett konstnärligt utforskande som framåt hösten kommer att ge liv åt en storslagen enkvinnsshow, ett musikaliskt fyrverkeri, en hejdlös kulturkrock mellan popstjärnan och knätofsen. Folkmusikens Beyoncé är en visuell musikupplevelse som leker med idén kring folkmusikens hemvävda image och popstjärnans utmanande utstrålning. Krocken mellan sexig popstjärna som här får bära på historia, rötter och tradition, och folkvisan som för en gångs skull får vara vräkig, sensuell och provokativ. En humoristisk hyllning till storhetsvansinnet som drivkraft. Brita utmanar sig själv genom att påstå sig vara Folkmusikens Beyoncé. Under arbetets gång kommer det bjudas in till ett flertal offentliga work-in-progress och smakprovskonserter. Själva arbetsprocessen kommer också beskrivas via den här bloggen.

En ogenerad kärleksförklaring till divan. En folkmusikalisk tolkning av Beyoncé som fenomen – röstekvilibrist, dansenergi, musikproduktion deluxe, ljusexplosioner, videoprojektionsfrosseri, trendsättare, sexsymbol, feminist, aktivist, underbarn, moderskap, sviken, stark, mäktig… Beyoncé har lyckats skapa sin egen världsordning där hon är drottning. Brita drabbas av hybris och likställer sig med denna fulländade världsartist, med målet att skapa sitt eget universum och ta plats som Queen B. Självförhärligande, makt och galenskap hör ihop. Inte minst aktuellt i en tid som denna med världsledare som verkar se sig själva som oklanderliga och närmast fulländade. Att undersöka dessa fenomen, befinna sig i och prova ut sitt eget storhetsvansinne.

Utgångspunkten är att analysera Beyoncés konstnärliga uttryck och sedan omtolka det utifrån traditionellt folkligt material. Folkmusik som arrangeras och omarbetas via electronica så att det blir ett möte mellan folkvisan och popen. Stoff som textmässigt kan kopplas till teman eller funktioner igenkännbara från Beyoncé, fast som är sprungna ur en helt annan tid och kontext. Tanken är att musiken ska låta modern men innehållet ska vara gammalt. Till det vill jag skapa en scenshow som inspireras av Beyoncés estetik men med utgångspunkt från folkkultur: danssteg som flörtar med både folkdans och Beyoncé-koreografi, kostym inspirerat av folkdräkt som ändå för tankarna till en Beyoncé-kollektion, och till detta ljussättning och projektioner som slår publiken med häpnad.

Här ska vridas och vändas på föreställningar kring folkmusikens hemvävda image och popstjärnans utmanande utstrålning. Här utforskas nya uttryck inom ramen för svensk traditionsmusik: det sexiga, det flärdfulla, det hisnande, det roliga, det chockerande, det sensationella, och så lite politik i lyxförpackning.

Även om projektet handlar om storhetsvansinne och att ikläda sig en lite för stor (för tight?) kostym så är det svårt att göra allt själv. För att nå hela vägen fram till en överdådig föreställning så krävs fler kompetenser. Därför har tre skickliga konstnärer bjudits in att bidra med sin expertis:
Tove Sahlin har samarbetat med Brita både i Kojan på Malmö Stadsteater och i S.A.D. som spelades på Turteatern. Tove är konstnärlig ledare för Shake it Collaborations, som agerar samarbetspart i projektet, hon har många kompetenser men kommer här främst vara regissör och koreograf.
I S.A.D. medverkade också Josefin Hinders Sjövall, som har gjort ljussättning och scenografi till flera av landets stora popartister, såsom Rebecca & Fiona, The Knife, Robyn, Zara Larsson. Som klippt och skuren för att engageras som ljusdesigner och ansvarig för scenrummet.
Britas syster Ida Björs är konstnär och har gjort flera textila projekt som handlat om att nyskapa den svenska folkdräkten och utveckla dräktbruket. Ida har därför ansvar för kostym och rekvisita.
Tillsammans bildar de en stark kvartett där alla ges stort utrymme att undersöka saker efter eget huvud, för att mötas i en gemensam idé om ett självförhärligande universum, där allt får gå till överdrift.

Produktion: Brita Björs i samarbete med Shake it Collaborations
Idé och på scen: Brita Björs
Musik: Brita Björs
Regi och koreografi: Tove Sahlin/Shake it Collaborations
Kostym och rekvisita: Ida Björs
Ljus- och set design: Josefin Hinders Sjövall
Video och foto: Alex Pacheco, Max Tellving

Folkmusikens Beyoncé möjliggörs med bidrag från Region Skåne, Malmö stads kulturstöd samt Konstnärsnämnden.

RegionSkaneLogo_webb

Malmostad_logo_webb          

KON_logotype

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑